Acasă

 

 

Știri 

 

 

Editoriale

 

 

Legislație

 

 

Ghiduri     

 

 

Unelte

 

 

Link-uri

 

 

Despre

 

 

 

 

19 februarie 2018: Argument

     Într-o societate ecologică normală, activiștii de mediu trebuie să strige, forestierii tac pentru tăia cât mai mult lemn iar autoritatea publică trebuie să facă și să impună legi care să țină echilibrul între cele două părți. A fost însă un timp în care organizațiile de mediu au făcut legile silvice, forestierii au strigat ca să nu moară de supralegalizare iar autoritatea a tăcut, pur și simplu. S-a dezvoltat astfel un terorism ecologic, cu mari manipulatori din umbră și o mare masă de manipulați de diferite grade și intenții, vehiculând cifre apocaliptice și ignorând realități evidente, porniți să denigreze total personalul silvic în sprijinul unor interese proprii.

 

10 martie 2018: Precizie I

     Chiar dacă silvicultura nu este farmacie, până la modificarea legislației în domeniu trebuie să vă comportați ca și cum ar fi.

 

21 mai 2018: Utilitar Silvic

     Exceptând SUMAL-ul, aplicațiile informatice dedicate sectorului silvic sunt sublime dar lipsesc cu desăvârșire. Pe acest fond, Florin Nicola aduce un pachet de utilitare destinat telefoanelor mobile, un fel de cuțit elvețian informatic pe care poți să-l scoți din buzunar la propriu, să introduci datele și să ai instantaneu rezultatele (volume sau valoarea pagubei). La birou exporți listele într-un Excel sau Word și le folosești cum ai nevoie.

 

06 iunie 2019: Comunicare Silvică Publică

     Scăderea popularității acestui sector a fost accentuată de vehicularea insistentă de către marile organizații ecoteroriste (text Marcel Neculai Flocea) a unor informații incorecte privind amploarea tăierilor ilegale de arbori, legalitatea acestor tăieri în ariile protejate și implicarea personalului silvic în infracționalitatea silvică. Reacțiile autorităților la aceste acuzații a fost adesea mai puțin convingătoare decât campania de denigrare a silvicultorilor, lăsând impresia că mare parte din afirmații sunt adevărate.

Iată câteva din principalele afirmații și realitatea din spatele lor.

 

28 decembrie 2019: Prudența necesară

     O bombă cu ceas ticăie în arhivele fiecărui operator forestier: Sistemul Due Diligence - „prudența necesară”

 

23 aprilie 2020: Platforme primare=depozite temporare

Ministerul a decis să simplifice puțin o procedură controversată și generatoare de sancțiuni gratuite, respectiv gestionarea materialului lemnos din partizile reprimite cu stoc. Spun controversată pentru că lemnul putea fi confiscat în a 61-a zi de la reprimirea partizii, deși inițial fusese exploatat și achitat legal. Sancțiuni gratuite pentru că cel mai des, lemnul nu era transportat în termen datorită neglijenței. Modificat puțin pentru că procedura exista și anterior dar presupunea mutarea materialelor lemnoase într-un depozit existent. Practic, în anul 2020, materialul lemnos se poate se poate transporta din platforma primară și peste termenul de 60 de zile de la reprimirea cu stoc a partizii, cu efectuarea unor demersuri legale. Hai să vedem care sunt acestea!

 

10 iunie 2020: Precizie II

Să presupunem că plecați în vacanță folosind un program de navigare x  pe un telefon marca y și că programul vă conduce la o distanță z de hotelul ales. Vă gândiți să dați în judecată fabricantul telefonului, programatorul sau deținătorul sateliților pentru despăgubiri? Statul se gândește și o și face: pentru erori de localizare în aceleași condiții ca mai sus se confiscă mii de metri cubi de materiale lemnoase, cu valori de sute de mii de lei.

 

16 octombrie 2020: A șaptea amânare

Ar fi o minune ca pe 1 noiembrie 2020 dimineața să se poată emite avize de însoțirea lemnului în SUMAL 2, adică să fie introdusă fișa proprietății și partida iar profesionistul să aibă credențiale noi, depozitul introdus corect și validat de Garda Forestieră, șoferul dotat cu device și instruit corespunzător. Și, mai ales, fiecare să știe ce are de făcut!

În această situație, probabil că intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului 497/2020 se va proroga din nou iar țara va intra, probabil, în infrigement pe mediu datorită lipsei de comunicare publică a Autorității în ceea ce privește tăierile ilegale de lemn și a neonorării promisiunilor făcute UE. Asta va însemna o nouă campanie de controale masive pentru a demonstra că se lucrează, tone de raportări aiuristice, sancțiuni pentru pălmași.

Sau, SUMAL 2 va începe să fie aplicat așa nefuncțional, toată lumea bună va primi laude iar industria forestieră va intra într-o nouă criză.

 

22 ianuarie 2021: Criza de instruire

În dimineața zilei de 1 februarie 2021 industria forestieră va avea probleme mari, unele care țin de structura SUMAL (publicarea datelor despre tranzacțiile cu lemn care va da peste cap multe planuri de afaceri legale, înregistrarea transportatorilor independenți, suprareglementarea inutilă a utilizării lemnului) și unele tehnice (preluarea stocurilor și  a partizilor în lucru).

Cea mai mare problemă  însă, și care putea fi rezolvată simplu, va fi lipsa instruirii profesioniștilor.

 

12 februarie 2021: Sfaturi pentru optimizarea SUMAL 2

 

11 iunie 2021: Retragerea Certificatului de Atestare pentru exploatări forestiere

Presupunem că un angajat al unei firme de exploatare forestieră, Ionică Nebunu’, se duce într-un parchet neautorizat (nu știm al cui) și taie fără drept un arbore. Mic sau mare, nu are importanță. Sau un activist de mediu distruge o marcă silvică din parchet. Sau agentul constatator are probleme cu lizibilitatea unei mărci silvice. În toate aceste cazuri, firma respectivă (și fiecare acționar în parte) riscă să-și închidă activitatea de exploatare forestieră pentru trei ani!

O modificare aparent tehnică a unui ordin de ministru, intrată în vigoare de la 11 iunie 2021, înăsprește drastic condițiile în care se poate retrage Certificatul de atestare pentru exploatări forestiere, asimilând firmele de exploatare cu funcționarii publici!

 

5 octombrie 2021: Prima punere în Legea Contravențiilor a SUMAL 2

A fost emisă Ordonanța de Urgență nr. 119/2021 privind modificarea Legii 171/2010 privind contravențiile silvice, cu intrare în vigoare la 15 octombrie 2021. Prin acest act normativ aproape se termină cele 9 luni de miere privind implementarea SUMAL 2, luni în care majoritatea sancțiunilor aplicate puteau fi contestate cu succes fie și numai pentru inconsecvențele legislative. Ce este - și ce nu este – modificarea?

 

13 octombrie 2021: De-a due diligence!

Deși unul din principalele argumente aduse pentru implementarea SUMAL 2 și a legislației subsecvente a fost infringementul demarat de Comisia Europeană pentru neaplicarea in România a EUTR, toate aceste actualizări legislative ignoră chiar aplicarea obligațiilor EUTR, respectiv prudența necesară privind prima punere pe piață a lemnului. Culmea este că, acum mai mult ca niciodată,  majoritatea operatorilor își doresc să facă afaceri legale cu lemn. Legislația, confuză, incompletă și dificil de implementat nu îi ajută în acest sens. Creșterea prețului de achiziție a lemnului și diminuarea resurselor pe fondul avizării amenajamentelor nu îi ajută. În schimb, SUMAL 2 are componente extinse pentru controlul debitării și procesării lemnului și urmărește până la a șasea zecimală rumegușul și grinzile din demolări.

 

20 aprilie 2022: SUMAL 2.0 Reîncărcat

În noaptea 20/21 aprilie s-a actualizat aplicația SUMAL Avize, astfel încât să reflecte modificările făcute în HG 497/2020.

Care sunt aceste modificări, aflați aici

 

1 septembrie 2023: Suprareglementare bâlbâită