|
Într-o societate ecologică normală, activiștii
de mediu trebuie să strige, forestierii tac pentru tăia cât mai mult
lemn iar autoritatea publică trebuie să facă și să
impună legi care să țină echilibrul între cele două
părți. A fost însă un timp în care organizațiile de mediu
au făcut legile silvice, forestierii au strigat ca să nu moară
de supralegalizare iar autoritatea a tăcut, pur și
simplu. S-a dezvoltat astfel un terorism ecologic, cu mari manipulatori din
umbră și o mare masă de manipulați de diferite grade și
intenții, vehiculând cifre apocaliptice și ignorând realități
evidente, porniți să denigreze total personalul silvic în sprijinul
unor interese proprii.
Chiar dacă silvicultura nu este
farmacie, până la modificarea legislației în domeniu trebuie să
vă comportați ca și cum ar fi.
Exceptând SUMAL-ul, aplicațiile informatice
dedicate sectorului silvic sunt sublime dar lipsesc cu desăvârșire.
Pe acest fond, Florin Nicola aduce un pachet de utilitare destinat
telefoanelor mobile, un fel de cuțit elvețian informatic
pe care poți să-l scoți din buzunar la
propriu, să introduci datele și să ai instantaneu
rezultatele (volume sau valoarea pagubei). La birou exporți listele
într-un Excel sau Word și le folosești cum ai
nevoie.
06 iunie 2019:
Comunicare Silvică Publică
Scăderea popularității
acestui sector a fost accentuată de vehicularea insistentă de
către marile organizații ecoteroriste (text
Marcel Neculai Flocea) a unor informații incorecte
privind amploarea tăierilor ilegale de arbori, legalitatea acestor
tăieri în ariile protejate și implicarea personalului silvic în
infracționalitatea silvică. Reacțiile autorităților la
aceste acuzații a fost adesea mai puțin convingătoare decât campania
de denigrare a silvicultorilor, lăsând impresia că mare parte din
afirmații sunt adevărate.
Iată câteva din
principalele afirmații și realitatea din spatele lor.
28 decembrie 2019: Prudența necesară
O
bombă cu ceas ticăie în arhivele
fiecărui operator forestier: Sistemul Due Diligence - „prudența necesară”
23 aprilie 2020: Platforme primare=depozite temporare
Ministerul
a decis să simplifice puțin
o procedură controversată și
generatoare de sancțiuni gratuite,
respectiv gestionarea materialului lemnos din partizile
reprimite cu stoc. Spun
controversată pentru că lemnul putea fi confiscat în a 61-a zi de
la reprimirea partizii, deși inițial fusese
exploatat și achitat legal. Sancțiuni
gratuite pentru că cel mai des, lemnul nu era transportat în termen
datorită neglijenței. Modificat puțin
pentru că procedura exista și anterior dar presupunea mutarea
materialelor lemnoase într-un depozit existent. Practic, în anul 2020,
materialul lemnos se poate se poate transporta din platforma primară și
peste termenul de 60 de zile de la reprimirea cu stoc a partizii,
cu efectuarea unor demersuri legale. Hai să vedem care sunt acestea!
Să
presupunem că plecați în vacanță folosind un program de
navigare x pe un telefon marca y și
că programul vă conduce la o distanță z de hotelul ales.
Vă gândiți să dați în judecată fabricantul
telefonului, programatorul sau deținătorul sateliților pentru
despăgubiri? Statul se gândește și o și face: pentru erori
de localizare în aceleași condiții ca mai sus se confiscă mii de
metri cubi de materiale lemnoase, cu valori de sute de mii de lei.
16 octombrie 2020: A șaptea amânare
Ar fi o minune ca
pe 1 noiembrie 2020 dimineața să se poată emite avize de însoțirea
lemnului în SUMAL 2, adică să fie introdusă fișa
proprietății și partida iar profesionistul să aibă credențiale noi, depozitul introdus corect și
validat de Garda Forestieră, șoferul dotat cu device
și instruit corespunzător. Și, mai ales, fiecare să știe
ce are de făcut!
În această situație, probabil
că intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului 497/2020 se va proroga
din nou iar țara va intra, probabil, în infrigement
pe mediu datorită lipsei de comunicare publică a Autorității
în ceea ce privește tăierile ilegale de lemn și a neonorării
promisiunilor făcute UE. Asta va însemna o nouă campanie de controale
masive pentru a demonstra că se lucrează, tone de raportări
aiuristice, sancțiuni pentru pălmași.
Sau, SUMAL 2 va începe să fie
aplicat așa nefuncțional, toată lumea bună va primi laude
iar industria forestieră va intra într-o nouă criză.
22 ianuarie
2021: Criza de instruire
În dimineața
zilei de 1 februarie 2021 industria forestieră va avea probleme mari,
unele care țin de structura SUMAL (publicarea datelor despre tranzacțiile
cu lemn care va da peste cap multe planuri de afaceri legale, înregistrarea
transportatorilor independenți, suprareglementarea
inutilă a utilizării lemnului) și unele tehnice (preluarea
stocurilor și a partizilor în
lucru).
Cea mai mare
problemă însă, și care
putea fi rezolvată simplu, va fi lipsa instruirii profesioniștilor.
12 februarie 2021: Sfaturi pentru optimizarea SUMAL 2
11 iunie 2021: Retragerea Certificatului de Atestare
pentru exploatări forestiere
Presupunem că un angajat al unei firme de exploatare forestieră, Ionică Nebunu’, se duce într-un parchet neautorizat (nu știm al cui) și taie fără drept un arbore. Mic sau mare, nu are importanță. Sau un activist de mediu distruge o marcă silvică din parchet. Sau agentul constatator are probleme cu lizibilitatea unei mărci silvice. În toate aceste cazuri, firma respectivă (și fiecare acționar în parte) riscă să-și închidă activitatea de exploatare forestieră pentru trei ani!
O modificare
aparent tehnică a unui ordin de ministru, intrată în vigoare de la 11
iunie 2021, înăsprește drastic condițiile în care se poate
retrage Certificatul de atestare pentru exploatări forestiere, asimilând
firmele de exploatare cu funcționarii publici!
5
octombrie 2021: Prima
punere în Legea Contravențiilor a SUMAL 2
A fost
emisă Ordonanța de Urgență nr. 119/2021 privind modificarea Legii 171/2010 privind contravențiile silvice, cu intrare în vigoare la 15 octombrie 2021. Prin
acest act normativ aproape se termină cele 9 luni de miere privind
implementarea SUMAL 2, luni în care majoritatea sancțiunilor aplicate
puteau fi contestate cu succes fie și numai pentru inconsecvențele
legislative. Ce este - și ce nu este – modificarea?
13 octombrie 2021: De-a
due diligence!
Deși unul
din principalele argumente aduse pentru implementarea SUMAL 2 și a legislației
subsecvente a fost infringementul demarat de Comisia
Europeană pentru neaplicarea in România a EUTR, toate aceste
actualizări legislative ignoră chiar aplicarea obligațiilor
EUTR, respectiv prudența necesară privind prima punere pe piață
a lemnului. Culmea este că, acum mai mult ca niciodată, majoritatea operatorilor își doresc
să facă afaceri legale cu lemn. Legislația, confuză,
incompletă și dificil de implementat nu îi ajută în acest sens.
Creșterea prețului de achiziție a lemnului și diminuarea
resurselor pe fondul avizării amenajamentelor nu îi ajută. În schimb,
SUMAL 2 are componente extinse pentru controlul debitării și
procesării lemnului și urmărește până la a șasea
zecimală rumegușul și grinzile din demolări.
20 aprilie 2022: SUMAL 2.0
Reîncărcat
În noaptea 20/21 aprilie s-a actualizat aplicația SUMAL
Avize, astfel încât să reflecte modificările făcute în HG 497/2020.
Care sunt aceste modificări, aflați aici
1 septembrie 2023: Suprareglementare bâlbâită