ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 119 din 4
octombrie 2021
pentru modificarea și completarea Legii nr.
171/2010 privind stabilirea și sancționarea
contravențiilor silvice
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 952 din 5 octombrie 2021
Având în vedere necesitatea modificării și completării Legii nr.
171/2010 privind stabilirea și sancționarea
contravențiilor silvice, cu modificările și completările
ulterioare,
în vederea corelării cu
prevederile Legii nr.
46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările
și completările ulterioare,
ținând seama că
evoluția continuă a activităților în domeniul silvic,
în vederea obținerii unor
rezultate mai bune pe linia luptei împotriva infracționalității
de mediu, în special a tăierilor ilegale de păduri, determină
necesitatea adoptării unor măsuri imediate în scopul limitării
tăierilor ilegale și monitorizării trasabilității
materialelor lemnoase,
având în vedere necesitatea
consolidării urgente a cadrului legal și întărirea
capacității de implementare, monitorizare și control privind
lupta împotriva tăierilor ilegale de masă lemnoasă din fondul
forestier național și din vegetația forestieră de pe
terenurile din afara acestuia și ținând seama de faptul că
problematica tăierilor ilegale de arbori constituie un aspect de
siguranță națională,
luând în considerare faptul că
elementele sus-menționate constituie premisele unei situații
extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea
stabilirii cadrului normativ adecvat și că neadoptarea acestor
măsuri ar avea consecințe negative asupra ecosistemelor forestiere,
măsurile vizând soluții viabile de monitorizare și control al
regimului silvic și în special de reducere a tăierilor ilegale,
ținând cont de faptul că
neimpunerea de urgență a unor sancțiuni proporționale
și disuasive operatorilor care introduc pentru prima dată pe
piață lemn și produse din lemn conduce la neîndeplinirea obiectivelor
asumate de România, privitoare la implementarea Regulamentului (UE) nr.
995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010
de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe
piață lemn și produse din lemn, este unul din aspectele sesizate
de Comisia Europeană în procedura de infringement
declanșată împotriva României în data de 12 februarie 2020 - Cauza
2020/2033, pentru neîndeplinirea obligațiilor de stat membru UE (infringement) în domeniul mediului, iar în data de 2 iulie
2020 procedura a continuat cu a doua etapă din faza precontencioasă,
respectiv cu transmiterea unui aviz motivat,
având în vedere Cauza 2020/2033, care
are ca obiect nerespectarea de către autoritățile române, în
contextul tăierilor ilegale de arbori, a dispozițiilor Regulamentului
(UE) nr. 995/2010al Parlamentului European și al Consiliului din 20
octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care
introduc pe piață lemn și produse din lemn, ale Directivei 92/43/CEE
a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și
a speciilor de faună și floră sălbatică, ale
Directivei 2001/42/CE privind evaluarea efectelor anumitor planuri și
programe asupra mediului, precum și ale Directivei 2003/4/CE a
Parlamentului European și a Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind
accesul publicului la informațiile despre mediu și de abrogare a
Directivei 90/313/CEE a Consiliului, iar sesizările Comisiei Europene se
referă, printre altele, la necesitatea implementării în
legislația națională a unui regim de sancțiuni
proporționale și disuasive, aplicabile în cazul încălcării
prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010,ținând cont de faptul
că, potrivit art. 260 alin.
(3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
răspunderea României pentru neînsușirea măsurilor și pentru
nerespectarea dispozițiilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 poate
declanșa o procedură de infringement, ce se
poate concretiza atât în plata unei sume minime forfetare, stabilită
pentru România la 1.643.000 euro, cât și în plata unor
penalități cu titlu cominatoriu care pot varia între 1.985 euro
și 119.125 euro pe zi de întârziere,
întrucât combaterea exploatării
forestiere ilegale și a comerțului aferent reprezintă unul
dintre domeniile-țintă care trebuie reglementate, iar ca o
consecință imediată a neadoptării măsurilor stabilite
prin prezentul act normativ sunt lezate interesul public, interesele și
obiectivele politicii din domeniul mediului și cel forestier, inclusiv
gestionarea pădurilor și biodiversitatea, pe cale de
consecință, adoptarea constituind o situație extraordinară
ce trebuie reglementată,
ținând seama de obiectivele
asumate prin Programul de guvernare, astfel cum a fost aprobat prin Hotărârea
Parlamentului României nr. 31/2020 pentru acordarea încrederii
Guvernului, prin care, la cap. II „Păduri“, Program multianual
Împădurim România, este prevăzut angajamentul de a lua toate
măsurile necesare pentru combaterea tăierilor ilegale de pădure
și a altor practici nelegale din sistemul silvic prin
îmbunătățirea continuă a sistemului de monitorizare SUMAL -
sistemul informatic de urmărire a trasabilității materialului
lemnos, principalul instrument în lupta împotriva tăierilor ilegale de
pădure,
luând în considerare faptul că,
prin Decizia nr.
802/2009, Curtea Constituțională stabilește că
emiterea unei ordonanțe de urgență pentru punerea de acord a
legislației naționale cu cea comunitară în situația în care
este iminentă declanșarea procedurii de infringement
în fața Curții de Justiție a Comunităților Europene
este pe deplin constituțională, neadoptarea prezentei ordonanțe
de urgență a Guvernului are ca efect declanșarea procedurii de infringement și penalități împotriva
României.
În considerarea faptului că
elementele mai sus menționate vizează interesul general public
și constituie situații de urgență și extraordinare a
căror reglementare nu poate fi amânată,în
temeiul art. 115 alin.
(4) din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanță de urgență.
Articolul I
Legea nr.
171/2010 privind stabilirea și sancționarea
contravențiilor silvice, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 513 din 23 iulie 2010, cu modificările și
completările ulterioare, se modifică și se completează
după cum urmează:
1. La articolul 1
alineatul (2), litera a) se modifică și va avea
următorul cuprins:a) sancțiunea
contravențională principală este amenda
contravențională;
2. La articolul 2,
literele b), c) și e) se
modifică și vor avea următorul cuprins:b) norme privind
circulația materialelor lemnoase - normele referitoare la
proveniența, circulația și comercializarea materialelor
lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase
și al instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și a celor
privind proveniența și circulația materialelor lemnoase
destinate consumului propriu al proprietarului și a unor măsuri de
aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului
European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a
obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piață lemn
și produse din lemn, emise în baza art. 73 din
Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările
și completările ulterioare;c) ocolul silvic nominalizat
- ocolul silvic care administrează și/sau asigură serviciile
silvice în proximitatea unei suprafețe de fond forestier proprietate
publică sau proprietate privată a unei unități administrativ-teritoriale
sau proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice și care are
obligația să asigure, pe bază de contract,
administrarea/serviciile silvice, la solicitarea scrisă a
proprietarului/succesorului în drepturi/oricărei persoane care are
calitatea de a beneficia de uzufruct și demonstrează cu documente
potrivit prevederilor Legii nr.
287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările
ulterioare, care are obligația materializării fizice a limitelor
proprietății pe baza documentelor care atestă dreptul de
proprietate asupra acestei suprafețe. Responsabilitatea privind
corectitudinea materializării limitelor de proprietate revine proprietarului/succesorului
în drepturi/oricărei persoane care are calitatea de a beneficia de
uzufruct și demonstrează cu documente potrivit prevederilor Legii nr.
287/2009, republicată, cu modificările ulterioare;..........................................e) produse
extraordinare - masa lemnoasă care se exploatează de pe drumurile
și instalațiile de scos-apropiat, de pe suprafața destinată
realizării platformelor primare, de pe terenuri din fondul forestier
național amplasate sub/peste rețelele de transport sau
distribuție a petrolului, a gazelor naturale sau a energiei electrice sau
cea rezultată din exploatarea arborilor care periclitează
circulația pe căile de transport, inclusiv de pe suprafețele
pentru care este suspendat serviciul silvic, la solicitarea scrisă a
deținătorului rețelei sau căii de transport, din interiorul
și/sau proximitatea obiectivelor militare în scopul menținerii în
stare de operativitate a acestora, pentru protecția obiectivelor
arheologice, culturale sau publice. Suprafața de pe care se
exploatează produsele extraordinare este determinată de ocolul
silvic. Actul de punere în valoare pentru produse extraordinare se aprobă
de șeful ocolului silvic. Produsele extraordinare rezultate din
exploatarea masei lemnoase de pe terenuri din fondul forestier proprietate
publică aparțin administratorilor fondului forestier proprietate
publică a statului sau proprietarilor în cazul fondului forestier
proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale
și se valorifică direct sau prin licitație, în condițiile
regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier
proprietate publică, în vigoare, iar cele rezultate din exploatarea masei
lemnoase de pe terenuri din fondul forestier proprietate privată
aparțin proprietarilor. Produsele extraordinare se asimilează
produselor accidentale și se încadrează similar produselor
accidentale I și II, iar precomptarea produselor
extraordinare asimilate produselor accidentale I se realizează similar
produselor I, potrivit art. 59 alin.
(7) și (8) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu
modificările și completările ulterioare. Pentru suprafețele
de fond forestier pentru care este suspendat serviciul silvic, produsele
extraordinare au regimul produselor accidentale, așa cum este reglementat
la art. 4 alin. (4)
din Legea nr. 374/2006 privind suspendarea serviciului public
cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au
fost emise documentele prevăzute la art. III alin.
(1) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea și
completarea Legii fondului
funciar nr. 18/1991, cu modificările și completările
ulterioare;
3. La articolul 2,
după litera e) se introduce o nouă literă,
litera e^1), cu următorul cuprins:e^1) transportul ilegal de
materiale lemnoase - transportul materialelor lemnoase care nu sunt
însoțite de documente specifice de transport sau din care nu rezultă
cu certitudine legalitatea provenienței acestora. În acest sens,
materialele lemnoase transportate nu au proveniență legală
dacă:(i) nu sunt însoțite de aviz de însoțire,
conform normelor în vigoare;(ii) sunt însoțite de aviz de însoțire al
cărui termen de valabilitate nu a fost menționat sau a expirat;(iii) nu
sunt însoțite de avizele de însoțire emise pentru fiecare mijloc de
transport în parte;(iv) între volumul măsurat al materialelor
lemnoase transportate și cel înscris în avizul de însoțire
există o diferență, fiind considerată fără
proveniență legală diferența de material lemnos
constatată; dacă se constată o diferență de cel mult
10 mc, inclusiv, cu luarea în considerare a toleranțelor admise, sunt aplicabile
prevederile prezentei legi, iar dacă se constată o
diferență mai mare de 10 mc, cu luarea în considerare a
toleranțelor admise, sunt aplicabile dispozițiile art. 68 din Legea
nr. 46/2008, republicată, cu modificările și
completările ulterioare;(v) încărcarea/descărcarea
materialelor lemnoase se face dintr-o/într-o altă locație
față de cea raportată în SUMAL 2.0/înscrisă în avizul de
însoțire;
4. La articolul 3,
alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 3(1) Constituie
contravenție silvică și se sancționează cu amendă
de la 10.000 lei până la 20.000 lei administratorul/prestatorul de
servicii silvice care încheie contracte de administrare/servicii silvice cu
persoanele care dobândesc exclusiv dreptul de proprietate asupra masei
lemnoase, fără a fi proprietar al terenului pe care este
amplasată aceasta, cu excepția persoanei care are calitatea de a
beneficia de uzufruct și demonstrează cu documente, potrivit
prevederilor Legii nr.
287/2009, republicată, cu modificările ulterioare.
Contractele încheiate sunt nule de drept.
5. La articolul 3
alineatul (2), litera a) se modifică și va avea
următorul cuprins:a) neasigurarea
administrării sau serviciilor silvice de către
proprietarul/succesorul în drepturi/orice persoană care are calitatea de a
beneficia de uzufruct și demonstrează cu documente potrivit
prevederilor Legii nr.
287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, de fond
forestier prin ocoale silvice autorizate, pe bază de contract;
6. La articolul 4,
litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) neîndeplinirea
de către ocolul silvic nominalizat a obligației de a asigura, pe
bază de contract, la solicitarea scrisă a proprietarului/succesorului
în drepturi/oricărei persoane care are calitatea de a beneficia de
uzufruct și demonstrează cu documente potrivit prevederilor Legii nr.
287/2009, republicată, cu modificările ulterioare,
administrarea/serviciile silvice, pentru fondul forestier pentru care se face
solicitarea conform art. 2 lit. c). Încheierea contractului este
condiționată în mod expres de existența documentelor de proprietate,
precum și de existența limitelor de proprietate materializate în
teren. Fapta nu constituie contravenție în situația în care limitele
proprietății forestiere nu sunt materializate în teren sau nu
corespund documentelor de proprietate din vina solicitantului.
7. La articolul 5,
alineatele (4) și (5) se
abrogă.
8. La articolul 5
alineatul (6), după litera c) se introduce o nouă
literă, litera d), cu următorul cuprins:d) neîntocmirea
amenajamentelor silvice pentru suprafețe de fond forestier pentru care
există obligativitatea întocmirii amenajamentelor silvice în
condițiile art. 20 alin.
(2) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările
și completările ulterioare. Sancțiunea se aplică
proprietarului de fond forestier
.9. La articolul 5^1,
litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) punerea în
valoare, ca produse de igienă sau ca produse accidentale, a arborilor care
nu îndeplinesc condițiile de a fi încadrați ca igienă sau
produse accidentale, așa cum sunt definite în Legea nr.
46/2008, republicată, cu modificările și
completările ulterioare. Sancțiunea se aplică persoanelor care
au pus în valoare astfel de produse lemnoase, în care o parte din arbori sau
toți arborii care fac obiectul actului de punere în valoare nu îndeplinesc
condiția de a fi încadrați în categoria de produse
accidentale/igienă.
10. La articolul 6,
litera a) se abrogă.
11. La articolul 7
alineatul (1), litera a) se modifică și va avea
următorul cuprins:a) schimbarea fără
aprobare legală a categoriei de folosință a terenurilor din
fondul forestier național, în măsura în care fapta nu constituie
infracțiune; schimbarea categoriei de folosință se aprobă prin
ordin al conducătorului autorității publice centrale care
răspunde de silvicultură în perioada de aplicare a amenajamentului
silvic sau prin intrarea în vigoare a unui nou amenajament silvic;
12. La articolul 7
alineatul (1), litera f) și alineatul (4) se abrogă.
13. Articolul 8 se
modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 8(1) Constituie
contravenții silvice, dacă nu au fost săvârșite în astfel
de condiții încât să constituie infracțiuni, următoarele fapte:a) ruperea,
distrugerea, degradarea ori scoaterea din rădăcini, fără
drept, de arbori, puieți sau lăstari din fondul forestier
național, indiferent de forma de proprietate, dacă valoarea
prejudiciului produs este de până la 5 ori prețul mediu al unui metru
cub de masă lemnoasă pe picior la data comiterii faptei. Se
exceptează prejudiciile realizate prin lucrările de exploatare forestieră,
așa cum sunt definite în Legea nr.
46/2008, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, care nu reprezintă tăieri ilegale.b) tăierea,
ruperea sau scoaterea din rădăcini a arborilor, fără drept,
precum și distrugerea ori vătămarea de arbori din vegetația
forestieră din afara fondului forestier național.c) furtul de puieți sau
lăstari care au fost tăiați ori scoși din
rădăcini, din păduri, perdele forestiere de protecție, din
terenuri degradate care au fost ameliorate prin lucrări de
împădurire, dacă valoarea prejudiciului produs este de până la 5
ori prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior la
data comiterii faptei.(2) Faptele prevăzute la alin. (1) lit. a)
și c) se sancționează cu amendă de la 1.000 lei până
la 5.000 lei.(3) Faptele prevăzute la alin. (1) lit. b) se
sancționează cu amendă și cu confiscarea materialelor
lemnoase în cauză, după cum urmează:a) cu amendă de la
1.000 lei până la 5.000 lei, pentru un volum de până la 10,00 mc, inclusiv;b) cu
amendă de la 5.000 lei până la 10.000 lei, pentru un volum cuprins
între 10,01 și 30,00 mc, inclusiv;c) cu amendă de la
10.000 lei până la 15.000 lei, pentru un volum cuprins între 30,01 și
100 mc, inclusiv;d) cu
amendă de la 15.000 lei până la 30.000 lei, pentru un volum cuprins
între 100,01 și 500 mc, inclusiv;e) cu amendă de la
30.000 lei până la 50.000 lei, pentru un volum de peste 500 mc.(4) În
cazul constatării săvârșirii de către operatorii
atestați pentru lucrări de exploatare forestiere a faptelor
prevăzute la alin. (1) lit. a) și c) se sancționează cu
amendă de la 8.000 lei până la 12.000 lei.(5) Constituie
contravenție silvică, dacă nu a fost săvârșită în
astfel de condiții încât să constituie infracțiune, și se
sancționează cu amendă de la 20.000 lei până la 30.000 lei
autorizarea spre exploatare a partizilor amplasate în arborete încadrate în tipul
I funcțional - T I, fără aprobări legale, sau în arborete
care îndeplinesc condițiile de a fi încadrate ca păduri virgine sau cvasivirgine conform prevederilor în vigoare și pentru
care structura teritorială de specialitate a autorității publice
centrale care răspunde de silvicultură, în urma verificărilor
realizate potrivit ordinului emis în baza art. 26 alin.
(3) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările
și completările ulterioare, a făcut notificare către ocolul
silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, prin care
solicită suspendarea recoltării de masă lemnoasă.
14. La articolul 9,
litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f) accesul
oricărui autovehicul în fondul forestier național, cu
încălcarea art. 54 alin.
(2) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările
și completările ulterioare, cu excepția autovehiculelor din
dotarea personalului cu atribuții de control prevăzut la art. 24
alin. (1), atunci când personalul se găsește în misiune, a
autovehiculelor destinate transportului masei lemnoase din exploatările
autorizate, a celor din dotarea administratorilor de fond forestier și a
gestionarilor fondurilor de vânătoare.
15. La articolul 10,
litera b) se modifică și va avea următorul conținut:b) neasigurarea
sursei de finanțare de către proprietar/deținător pentru
efectuarea lucrărilor de prevenire și combatere la sol a bolilor
și dăunătorilor pădurilor, la termenele și în
condițiile stabilite prin normele tehnice;
16. La articolul 10,
după litera b) se introduce o nouă literă,
litera c), cu următorul cuprins:c) neefectuarea
de către ocolul silvic a lucrărilor necesare pentru depistare și
prognoză, precum și pentru prevenirea și combaterea la sol a
bolilor și dăunătorilor pădurilor, la termenele și în
condițiile stabilite prin normele tehnice, în limita resurselor financiare
alocate.
17. La articolul 11,
litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) nepermiterea
de către proprietarii și/sau deținătorii cu orice titlu de
păduri a accesului în pădurile pe care le dețin a persoanelor
împuternicite să efectueze observații și măsurători
necesare în vederea realizării Programului național de monitorizare
sol-vegetație forestieră sau realizării inventarului forestier
național și a specialiștilor care elaborează studiile de
includere în Catalogul național al pădurilor virgine și cvasivirgine, personalului custozilor și
administratorilor ariilor naturale protejate, inclusiv cu autovehicule rutiere,
cu condiția notificării anterioare a proprietarului și/sau a
deținătorului.
18. Articolul 12 se
modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 12(1) Constituie
contravenții silvice, dacă nu au fost săvârșite în astfel
de condiții încât să constituie infracțiuni, și se
sancționează cu amendă de la 1.000 lei până la 2.000 lei
următoarele fapte:a) instalarea în
fondul forestier de corturi, tonete, rulote fără drept sau în alte
locuri decât cele aprobate și delimitate de deținătorul
terenului forestier respectiv;b) amplasarea
stupilor sau stupinelor în fondul forestier proprietate publică în alte
locuri și în alte condiții decât cele aprobate;c) aducerea și
menținerea pe vetrele de stupină instalate în fondul forestier de
animale domestice și păsări;d) efectuarea de împrejmuiri
în păduri fără aprobare legală;e) trecerea animalelor
domestice însoțite sau neînsoțite prin fondul forestier,
fără aprobare legală. Sancțiunea se aplică
însoțitorului turmei, dacă animalele sunt însoțite, sau
proprietarului, dacă animalele sunt neînsoțite;(2) Constituie
contravenții silvice, dacă nu au fost săvârșite în astfel de
condiții încât să constituie infracțiuni, și se
sancționează cu amendă de la 10.000 lei până la 20.000 lei
următoarele fapte:a) aruncarea sau
depozitarea în fondul forestier național a reziduurilor menajere,
industriale, petroliere sau rezultate din prelucrarea lemnului, a
substanțelor chimice și a apei sărate. În acest caz, se
aplică și sancțiunea complementară de obligare a
contravenientului de a aduce terenul de îndată la starea
inițială, pe cheltuiala sa;b) neluarea de către
proprietarii sau deținătorii de obiective legal amplasate în fondul
forestier sau limitrof acestuia a măsurilor privind salubrizarea și
igienizarea pădurilor limitrofe obiectivelor;c) înființarea sau
funcționarea de centre sau puncte de colectare permanente sau volante de
achiziție a ciupercilor și fructelor de pădure, precum și a
celorlalte produse nelemnoase specifice fondului forestier, fără
avizul ocolului silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice.“
19. La articolul 13
alineatul (1), literele a) și b) se
abrogă.
20. La articolul 13,
alineatul (2) se modifică și va avea următorul
cuprins:(2) Constituie contravenții silvice,
dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât
să constituie infracțiuni, și se sancționează cu
amendă de la 1.000 lei până la 3.000 lei nerespectarea obligațiilor
privind înscrierea în amenajamentele silvice, în situația în care legea
obligă la elaborarea amenajamentelor silvice, a suprafețelor preluate
în compensare în situația în care au fost aprobate scoateri definitive
fără a exista amenajament silvic în vigoare și asigurarea administrării
sau serviciilor silvice în cazul terenurilor oferite în compensarea terenurilor
care au făcut obiectul aprobării de scoatere definitivă, în
termen de 30 de zile de la data predării-primirii terenului pentru care
s-a aprobat scoaterea definitivă din fondul forestier. Sancțiunea se
aplică personalului silvic cu atribuții în acest sens conform
fișei postului sau, în lipsa fișei postului, se aplică
șefului ocolului silvic.
21. La articolul 14
alineatul (1), literele a), c) și e) se
modifică și vor avea următorul cuprins:a) modificarea
sau casarea unui act de punere în valoare cu încălcarea normelor tehnice
silvice în cazul în care prin aceasta nu s-a creat niciun prejudiciu;.............................................c) constituirea
actului de punere în valoare a masei lemnoase cu încălcarea normelor
tehnice specifice în vigoare, în cazul în care prin aceasta nu s-a creat niciun
prejudiciu;...............................................e) aprobarea
și/sau autorizarea spre exploatare a actelor de punere în valoare a masei
lemnoase fără amenajament silvic în vigoare, pentru suprafețele
de fond forestier pentru care legea obligă la existența unui
amenajament silvic, cu excepția prevederilor art. 20 alin.
(3^1) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările
și completările ulterioare, în cazul în care prin aceasta nu s-a
creat niciun prejudiciu.
22. La articolul 15,
alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 15(1) Constituie
contravenții silvice, dacă nu au fost săvârșite în astfel
de condiții încât să constituie infracțiuni, și se
sancționează cu amendă de la 5.000 lei până la 10.000 lei
următoarele fapte:a) autorizarea
la exploatare a partizilor constituite din tăieri cu restricție, în
epocile în care exploatarea este interzisă prin normele tehnice în vigoare;b) realizarea
tăierii rase prin alăturare cu altă tăiere rasă, cu
încălcarea prevederilor legale în vigoare;c) neasigurarea
transparenței comercializării masei lemnoase în condițiile
Regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier
proprietate publică;d) autorizarea
spre exploatare a masei lemnoase sau efectuarea de lucrări silvotehnice în suprafețele pentru care este
formulată notificare sau nu este emis aviz către ocoalele
silvice/proprietari de către structurile teritoriale ale
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură
cu privire la existența pădurilor care îndeplinesc criteriile de
păduri virgine sau de păduri cvasivirgine,
potrivit ordinului emis în baza art. 26 alin.
(3) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările
și completările ulterioare, și care nu sunt incluse în Catalogul
național al pădurilor virgine și cvasivirgine;e) aprobarea executării
drumurilor de scos-apropiat cu încălcarea prevederilor
Instrucțiunilor privind termenele, modalitățile și
perioadele de colectare, scoatere și transport al materialului lemnos,
aprobate în temeiul art. 62 alin.
(1) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările
și completările ulterioare. Sancțiunea se aplică
șefului de ocol.f) autorizarea
la exploatare a partizilor prin care se depășește durata
maximă de exploatare a masei lemnoase, prevăzută de
Instrucțiunile privind termenele, modalitățile și
perioadele de colectare, scoatere și transport al materialului lemnos,
aprobate în temeiul art. 62 alin.
(1) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările
și completările ulterioare. Sancțiunea se aplică șefului
de ocol.
23. La articolul 16
alineatul (1), litera g) se modifică și va avea
următorul cuprins:g) amplasarea pe arbori a
curselor feromonale echipate cu nade sau alți
atractanți pentru inducerea atacului de gândaci de scoarță, în
alte condiții decât cele prevăzute în instrucțiunile în vigoare.
24. La articolul 16
alineatul (1), după litera g) se introduc două noi
litere, literele h) și i), cu următorul cuprins:h) lăsarea
de arbori marcați și netăiați în parchete, constatați
după întocmirea procesului-verbal de reprimire. Sancțiunea se
aplică dacă numărul arborilor marcați și
netăiați în parchete, constatați după întocmirea
procesului-verbal de reprimire, este mai mare de 1% din numărul arborilor
inventariați în cadrul actului de punere în valoare.i) autorizarea la exploatare
a partizilor prin care se depășește durata maximă de
exploatare a masei lemnoase, prevăzută de Instrucțiunile privind
termenele, modalitățile și perioadele de colectare, scoatere
și transport al materialului lemnos, emise în baza art. 62 alin.
(1) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările
și completările ulterioare. Sancțiunea se aplică
șefului de ocol.
25. La articolul 17,
litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) recoltarea,
deținerea, transportul, comercializarea produselor nelemnoase specifice,
fără documente legale și fără acordul scris al
proprietarului și/sau al ocolului silvic care asigură
administrarea/serviciile silvice pentru suprafața de pe care se
recoltează acestea.
26. La articolul 18,
litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) menținerea
în pădure, în intervalul 1 mai-1 octombrie, a lemnului de
rășinoase infestat cu dăunători de scoarță
și necojit, cu excepția arborilor cursă folosiți la
combaterea dăunătorilor, a lemnului provenit din doborâturi
și rupturi de vânt sau zăpadă și a lemnului aflat în curs
de exploatare pe suprafața parchetului.
27. La articolul 18,
litera c) se abrogă.
28. La articolul 19,
alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 19(1) Constituie
contravenție silvică, dacă nu au fost săvârșite în
astfel de condiții încât să constituie infracțiuni, și se
sancționează cu amendă și cu confiscarea materialelor
lemnoase în cauză faptele privind expedierea, primirea, depozitarea,
deținerea și/sau prelucrarea materialelor lemnoase de către
deținătorii depozitelor permanente/temporare, ai platformelor
primare, piețelor, târgurilor, oboarelor și altele asemenea, ai altor
spații destinate depozitării temporare, instalațiilor de
prelucrare a materialelor lemnoase, personalul operatorului de transport, al
administratorului și/sau gestionarului infrastructurii căii ferate,
fără proveniență legală potrivit art. 10 alin.
(10) și art. 12 din
Normele referitoare la proveniența, circulația
și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de
depozitare a materialelor lemnoase și a instalațiilor de prelucrat
lemn rotund, precum și cele privind proveniența și
circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al
proprietarului și unele măsuri de aplicare a prevederilor
Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului
din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor
care introduc pe piață lemn și produse din lemn, aprobate
prin Hotărârea
Guvernului nr. 497/2020, după cum urmează:a) 1.000 lei până la
5.000 lei, pentru un volum de până la 10,00 mc, inclusiv;b) 5.000 lei până la
10.000 lei, pentru un volum cuprins între 10,01 și 30,00 mc, inclusiv;c) 10.000 lei
până la 15.000 lei, pentru un volum cuprins între 30,01 și 100 mc, inclusiv;d) 15.000 lei
până la 30.000 lei, pentru un volum cuprins între 100,01 și 500 mc, inclusiv;e) 30.000 lei
până la 50.000 lei, pentru un volum de peste 500 mc.
29. La articolul 19,
alineatul (2) se modifică și va avea următorul
cuprins:(2) Constituie contravenții silvice,
dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât
să constituie infracțiuni, și se sancționează cu
amendă și cu confiscarea materialelor lemnoase în cauză
următoarele fapte:a) transportul
cu orice mijloace de transport al materialelor lemnoase, cu un volum cuprins
între 0,1 și 10 mc, inclusiv, neînsoțit de documentele specifice de
transport, așa cum sunt stabilite de normele privind circulația
materialelor lemnoase.Cuantumul amenzii se
aplică după cum urmează:1. 1.000 lei până la
2.000 lei, pentru un volum cuprins între 0,1 și 3 mc, inclusiv;2. 2.000 lei
până la 4.000 lei, pentru un volum cuprins între 3,01 și 6,00 mc,
inclusiv;3. 4.000 lei până la 6.000 lei, pentru un
volum cuprins între 6,01 și 10,00 mc, inclusiv;b) transportul cu orice
mijloace de transport al materialelor lemnoase, însoțit de documente
specifice de transport, așa cum sunt stabilite de normele privind
circulația materialelor lemnoase, la care diferența dintre volumul
constatat la momentul verificării și cel înscris în avizul de
însoțire este de cel mult 10 mc, inclusiv, cu luarea în considerare a
toleranțelor legale și a contragerilor specifice.Cuantumul
amenzii se aplică după cum urmează:1. 1.000 lei
până la 2.000 lei, pentru un volum cuprins între 0,1 și 3 mc,
inclusiv;2. 2.000 lei până la 4.000 lei, pentru un
volum cuprins între 3,01 și 6,00 mc, inclusiv;3. 4.000 lei
până la 6.000 lei, pentru un volum cuprins între 6,01 și 10,00 mc, inclusiv;c) transportul
cu orice mijloace de transport al materialelor lemnoase fără proveniență
legală, așa cum sunt stabilite de normele privind circulația
materialelor lemnoase. Cuantumul amenzii care se aplică este cuprins între
5.000 lei până la 10.000 lei, pentru un volum cuprins între 0,1 și 10
mc, inclusiv;d) transportul
de materiale lemnoase ale căror caracteristici nu corespund cu cel
puțin unul dintre elementele înscrise în avizul de însoțire
referitoare la:(i) volum pe specii/grupe de specii, cu luarea în
considerare a toleranțelor/contragerilor specifice;(ii) specie/grupe
de specii;(iii) numărul de piese de lemn rotund cu
diametrul la capătul subțire mai mare sau egal cu 24 cm sau
numărul de bucăți/colete de cherestele. Cuantumul amenzii se
aplică după cum urmează:1. 1.000 lei până la
2.000 lei, pentru un volum cuprins între 0,1 și 3 mc, inclusiv;2. 2.000 lei
până la 4.000 lei, pentru un volum cuprins între 3,01 și 6,00 mc,
inclusiv;3. 4.000 lei până la 6.000 lei, pentru un
volum cuprins între 6,01 și 10,00 mc, inclusiv.Sancțiunea
complementară de confiscare se aplică pentru diferența de volum
în plus constatată față de volumul pe specii/grupe de specii
înscris în avizul de însoțire, cu luarea în considerare a
toleranțelor legale și a contragerilor specifice;e) nedeținerea
materialelor lemnoase de către deținătorii depozitelor, ai altor
spații destinate depozitării temporare și/sau ai
instalațiilor de prelucrare a materialelor lemnoase pe grupe de specii
și sortimente industriale, determinate ca diferențe între stocurile
scriptice/înregistrate în aplicația SUMAL 2.0 și stocurile faptice
inventariate la data efectuării controlului, cu luarea în considerare a
toleranțelor legale și a contragerilor specifice. Cuantumul amenzii
se aplică după cum urmează:1. 1.000 lei până la
5.000 lei, pentru un volum de până la 10,00 mc, inclusiv;2. 5.000 lei
până la 10.000 lei, pentru un volum cuprins între 10,01 și 30,00 mc,
inclusiv;3. 10.000 lei până la 15.000 lei, pentru un
volum cuprins între 30,01 și 100 mc, inclusiv;4. 15.000 lei
până la 30.000 lei, pentru un volum cuprins între 100,01 și 500 mc,
inclusiv;5. 30.000 lei până la 50.000 lei, pentru un
volum de peste 500 mc.
30. La articolul 19,
după alineatul (2) se introduc patru noi alineate,
alineatele (2^1)-(2^4), cu următorul cuprins:(2^1) Confiscarea prevăzută la alin.
(1) și (2) se realizează fizic, dacă materialele lemnoase pot fi
identificate, sau valoric, la prețul de referință calculat
potrivit art. 22 alin. (7).(2^2) Constituie contravenții silvice,
dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât
să constituie infracțiuni, și se sancționează cu
avertisment sau amendă de la 1.000 lei până la 3.000 lei următoarele
fapte:a) efectuarea de
fotografii ale mijlocului de transport încărcat cu materiale lemnoase, de
către transportator, atunci când normele privind circulația
materialelor lemnoase, aprobate în temeiul art. 73 din
Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, creează această obligație, din
care nu se poate distinge/focaliza încărcătura;b) transportul materialelor
lemnoase fără fotografiile mijlocului de transport încărcat cu
materiale lemnoase, atunci când normele privind circulația materialelor
lemnoase, aprobate în temeiul art. 73 din
Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, instituie această obligație;c) utilizarea tipurilor de
pastă/cerneală termosensibilă sau care se poate șterge
ușor prin mijloace mecanice, la completarea avizelor de însoțire în
format letric.(2^3) Constituie contravenții
silvice, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții
încât să constituie infracțiuni, și se sancționează cu
amendă de la 2.000 lei până la 3.000 lei următoarele fapte:a) transportul
materialelor lemnoase fără conexiune permanentă de date mobile
active pe toată perioada transportului până la destinație, în
baza informațiilor preluate din SUMAL 2.0, în situația în care
normele privind circulația materialelor lemnoase, aprobate în
temeiul art. 73 din
Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, instituie această obligație;b) transportul materialelor
lemnoase fără receptorul GPS al dispozitivului mobil pornit pe
toată perioada transportului până la destinație, în baza
informațiilor preluate din SUMAL 2.0, în situația în care normele
privind circulația materialelor lemnoase, aprobate în temeiul art. 73 din
Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, instituie această obligație.(2^4) În
cazul transportului materialelor lemnoase, în mod repetat, în baza
aceluiași aviz de însoțire, doar primul transport dintre cele
identificate este considerat ca fiind însoțit de documente specifice de
transport, cu îndeplinirea condiției ca materialele lemnoase/produsele din
lemn să fie descărcate/recepționate la destinație.
Efectuarea transportului în mod repetat în baza aceluiași aviz de
însoțire se dovedește fără documente specifice de
transport. În situația identificării unuia sau mai multor transporturi
efectuate în baza aceluiași aviz de însoțire, al căror volum
cumulat depășește 10 mc, se aplică prevederile art. 68 din
Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și
completările ulterioare. Repetabilitatea se demonstrează prin
interogarea aplicației SUMAL 2.0, cu fotografii și/sau
înregistrări video și orice alte mijloace de probă.
31. La articolul 19,
alineatul (5) se modifică și va avea următorul
cuprins:(5) Constituie contravenții silvice,
dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât
să constituie infracțiuni, și se sancționează cu
amendă de la 500 lei până la 2.000 lei introducerea în
aplicațiile informatice din SUMAL 2.0 prevăzute de normele privind
circulația materialelor lemnoase și/sau înscrierea în avizul de
însoțire a materialelor lemnoase a unui număr de înmatriculare
diferit de cel al mijlocului de transport efectiv încărcat.
32. La articolul 19
alineatul (6), literele a), f), g), l) și m) și alineatul (9) se
abrogă.
33. La articolul 19,
alineatul (10) se modifică și va avea următorul
cuprins:(10) Pentru contravențiile constatate în
timpul transportului materialelor lemnoase sancțiunea principală se aplică:a) emitentului
avizului de însoțire a materialelor lemnoase, dacă faptele sunt cele
prevăzute la alin. (2) lit. b)-d) și alin. (2^1) și (2^2);b) transportatorului
profesionist, dacă faptele sunt cele prevăzute la alin. (2) lit. a)
și c) și alin. (2^3;c) conducătorului
vehiculului pe care este încărcat materialul lemnos sau care
tractează orice părți de vehicule distinct
înmatriculate/neînmatriculate, pe care este încărcat materialul lemnos,
conducătorului atelajului, care nu are calitatea de transportator
profesionist, dacă faptele sunt cele prevăzute la alin. (2) lit. a)
și c) și alin. (2^3);d) sancțiunea
complementară de confiscare a materialelor lemnoase se aplică
emitentului avizului de însoțire a materialelor lemnoase.
34. La articolul 19,
după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alineatul
(10^1), cu următorul cuprins:(10^1) Agentul
constatator are obligația să stabilească cine este proprietarul
materialelor lemnoase confiscate și dacă acestea aparțin unei
alte persoane decât emitentul avizului de însoțire care are calitatea de
contravenient. În procesul-verbal se vor menționa datele de identificare a
proprietarului sau se vor preciza motivele pentru care identificarea nu a fost
posibilă.
35. La articolul 21,
literele c), g)-i) și k) se
abrogă.
36. La articolul 21,
literele d), j) și l) se
modifică și vor avea următorul cuprins:d) nerespectarea
de către emitenți a prevederilor legale privind modul de completare
și eliberare a avizelor de însoțire a materialelor lemnoase, în
format electronic, numai dacă prin această faptă nu se pot
stabili cantitățile transportate și proveniența acestora;................................................j) refuzul
expeditorului/transportatorului de a transporta și descărca
materialele lemnoase reținute în vederea confiscării/confiscate în
condițiile legii, la locul de păstrare/depozitare în custodie
stabilit de agentul constatator;...........................................l) refuzul de
către profesioniști de a permite agenților constatatori să
realizeze activitățile de verificare și/sau să inventarieze
stocurile de material lemnos, să pună la dispoziția acestora
documentele necesare, precum și neacordarea sprijinului necesar, în baza
solicitării scrise a agenților constatatori.
37. La articolul 22,
alineatele (2), (3), (5) și (6) se
modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Materialele lemnoase reținute/confiscate
în condițiile legii de agenți constatatori vor fi date în custodie
ocolului silvic care deține spațiul de depozitare cel mai apropiat de
locul reținerii/confiscării.(3) Darea în custodie a materialelor
lemnoase reținute/confiscate se poate face și către operatorul
economic căruia i s-a aplicat sancțiunea contravențională,
cu acordul scris al agentului constatator, al operatorului economic și al
ocolului silvic..............................................(5) Dacă
materialele lemnoase reținute/confiscate nu se află în mijloace de
transport, agentul constatator va dispune cu privire la ridicarea,
transportarea și depozitarea acestora. Cheltuielile efectuate pentru
ridicarea, transportarea și depozitarea materialelor lemnoase
reținute/confiscate, precum și cele efectuate pentru manipularea
materialului lemnos inventariat se acoperă din sumele rezultate în urma
valorificării materialelor lemnoase confiscate.(6) Sancțiunea
complementară a confiscării valorice, pentru materialele lemnoase
care nu se găsesc sau care nu pot fi identificate, se aplică pentru
diferența constatată dintre volumul materialelor lemnoase înscrise în
documentele care fac dovada provenienței, potrivit normelor privind
circulația materialelor lemnoase, și volumul materialelor lemnoase
efectiv determinat cu ocazia controlului, pentru materialele lemnoase
depozitate/prelucrate/sortate/comercializate.
38. La articolul 24
alineatul (1), literele d) și e) se modifică și
vor avea următorul cuprins:d) ofițerii și
agenții de poliție din cadrul Poliției Române - pentru
constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor pentru
faptele prevăzute la art. 5^1 lit. b), art. 6 lit. c) și d), art. 7
alin. (1) lit. a)-c) și e), art. 8, art. 9, art. 11, art. 12, art. 15
alin. (1) lit. c) și f), art. 16 alin. (1) lit. a), b) și e), art. 17
lit. c) și d), art. 18 lit. d), art. 19 alin. (1)-(5) și art. 21;............................................e) ofițerii
și subofițerii din cadrul Jandarmeriei Române - pentru constatarea
contravențiilor și aplicarea sancțiunilor pentru faptele
prevăzute la art. 6 lit. d), art. 7 alin. (1) lit. e), art. 8 alin. (1)
și (2), art. 9, art. 11, art. 12, art. 17 lit. c), art. 19 alin. (1),
alin. (2), alin. (2^1), alin (2^2), alin. (3) și alin. (5) și art.
21;
39. La articolul 29,
alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 29(1) Prin
derogare de la prevederile Ordonanței
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravențiilor, aprobată cu modificări și completări
prin Legea nr.
180/2002, cu modificările și completările ulterioare,
plata amenzii se face la unitățile Trezoreriei Statului în raza
cărora contravenienții își au sediul sau domiciliul fiscal ori
la casieriile autorităților administrației publice, atât în
numerar, cât și prin virament.
40. La articolul 30,
după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul
(8), cu următorul cuprins:(8) Agentul
constatator care este personal silvic sau care este absolvent al
învățământului superior de lungă durată cu
diplomă de licență și completată, după caz, cu
masterat/doctorat în științe inginerești din domeniul
silvicultură sau absolvent, cu diplomă, al
învățământului superior de scurtă durată, de profil
tehnic cu calificări în domeniul silvicultură, pregătire de
specialitate silvică atestată prin actul de absolvire a unei forme de
învățământ recunoscute în România, în cazul celorlalți
agenți constatatori, are dreptul de a inventaria și calcula volumul
materialelor lemnoase expediate, primite, depozitate, deținute și/sau
prelucrate de către deținătorii depozitelor
permanente/temporare, platformelor primare, piețelor, târgurilor,
oboarelor și altele asemenea, ai altor spații destinate
depozitării temporare, instalațiilor de prelucrare a materialelor
lemnoase, personalul operatorului de transport, al administratorului
și/sau gestionarului infrastructurii căii ferate.
41. La articolul 31,
alineatul (2) se modifică și va avea următorul
cuprins:(2) În situația în care instanța de
judecată care a constatat nulitatea procesului-verbal de constatare a
contravenției silvice dispune să se achite celui în drept o
despăgubire, aceasta se achită de către entitatea care a
beneficiat de contravaloarea materialului lemnos valorificat sau de către
beneficiarul donației, după caz. În situația în care
despăgubirea dispusă de instanța de judecată este mai mare
decât contravaloarea materialului lemnos valorificat sau decât valoarea
materialelor lemnoase supuse donației, diferența în plus
față de contravaloarea materialului lemnos valorificat sau
față de valoarea materialelor lemnoase supuse donației se
suportă de la bugetul de stat prin bugetul autorității publice
centrale în structura căreia este angajat agentul constatator care a
aplicat sancțiunea complementară de confiscare, cu încadrarea în
bugetul aprobat.
42. Articolul 34 se
modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 34(1) Prin
derogare de la prevederile Ordonanței
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravențiilor, aprobată cu modificări și completări
prin Legea nr.
180/2002, cu modificările și completările ulterioare,
sumele încasate din plata amenzilor la contravențiile silvice se
varsă la bugetul de stat, în cazul contravențiilor
săvârșite de către operatorii economici, sau, după caz, la
bugetul local al unității administrativ-teritoriale, pentru contravențiile
săvârșite de către persoanele fizice.(2) Autoritatea
publică centrală care răspunde de silvicultură este
obligată să asigure de la bugetul de stat, prin bugetul acesteia,
sumele necesare decontării costurilor serviciilor de manipulare,
încărcare-descărcare și transport al materialelor lemnoase,
solicitate de agentul/agenții constatator/constatatori
prevăzut/prevăzuți la art. 24 alin. (1), care realizează
acțiunea de control.(3) Serviciile prevăzute la alin. (2) sunt
asigurate de prestatori publici și/sau privați, pe bază de
contract, anual, încheiat cu structura teritorială de specialitate a
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură,
în funcție de competența teritorială a acesteia.(4) Decontul
prevăzut la alin. (2) se întocmește de către prestatorul de
servicii, cu avizul agentului/agenților constatator/ constatatori care
a/au solicitat serviciile de manipulare, încărcare-descărcare și
transport al materialelor lemnoase și se depune la structura
teritorială de specialitate a autorității publice centrale care
răspunde de silvicultură cu care a încheiat contractul de
prestări servicii.(5) Procedura privind decontarea costurilor
serviciilor de manipulare, încărcare-descărcare și transport al
materialelor lemnoase prevăzute la alin. (2) se aprobă prin ordin al
autorității publice centrale care răspunde de silvicultură.
43. La articolul 36,
alineatele (1), (7) și (8) se
modifică și vor avea următorul cuprins:Articolul 36(1) Ocolul
silvic care asigură custodia materialelor lemnoase confiscate, precum
și a celor abandonate este obligat să doneze volumul confiscat, numai
în cazul materialelor lemnoase care fac obiectul primei puneri pe
piață, către instituțiile publice de pe raza
unității administrativ-teritoriale unde s-a realizat custodia.................................................(7) Sumele
încasate din vânzarea materialelor lemnoase confiscate care nu au făcut
obiectul donației, rămase după deducerea cheltuielilor de custodie,
organizare a licitației și transport, după caz, precum și
sumele încasate din plata contravalorii materialelor lemnoase confiscate care
nu se găsesc sau care nu pot fi identificate, prevăzute la art. 22
alin. (5), se distribuie astfel:a) 15% din contravaloarea
materialelor lemnoase confiscate rămân la dispoziția persoanei
juridice în structura căreia își desfășoară
activitatea agentul constatator care a realizat confiscarea;b) 85% în fondul de
ameliorare a fondului funciar cu destinație silvică, în cazul în care
materialul lemnos provine din fondul forestier proprietate publică a
statului, sau la bugetele locale, în cazul în care materialul lemnos provine
din fondul forestier proprietate publică/privată a
unităților administrativ-teritoriale ori din cel proprietate
privată dacă proprietarul este contravenient, precum și în cazul
materialelor lemnoase abandonate a căror proveniență nu poate fi
stabilită.(8) Sumele prevăzute la alin. (7) lit.
a) se virează în contul instituțiilor din care fac parte agenții
constatatori prevăzuți la art. 24 alin. (1) care au realizat
confiscarea.
Articolul II
Dispozițiile art. 5 alin. (6)
lit. d), art. 8, art. 10 lit. c), art. 12, art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1)
lit. h)-i) și art. 30 alin. (8) intră în vigoare la 10 zile de la
data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Articolul III
Legea nr.
171/2010 privind stabilirea și sancționarea
contravențiilor silvice, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 513 din 23 iulie 2010, cu modificările și
completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta
ordonanță de urgență, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
FLORIN-VASILE CÎȚU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Kelemen Hunor
p. Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Corvin Nedelcu,
secretar general
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice
și administrației,
Cseke Attila Zoltán
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu
p. Ministrul economiei, antreprenoriatului
și turismului, interimar,
Daniela Nicolescu,
secretar de stat
Ministrul finanțelor,
Dan Vîlceanu
p. Ministrul transporturilor și infrastructurii,
interimar,
Ionel Scrioșteanu,
secretar de stat
Secretarul general al Guvernului,
Tiberiu Horațiu Gorun
București, 4 octombrie 2021.
Nr. 119.